Skip to content

FAQ: Taakbeheer binnen Microsoft 365

Tijdens onze webinar rond takenbeheer binnen het Microsoft 365 ecosysteem kregen we heel wat interessante vragen van de deelnemers. We verzamelden ze allemaal voor jou op deze pagina.

Taakbeheer faq

Taakbeheer – algemeen

Dit kan door een mail te verslepen naar het takengedeelte in Outlook en deze dan assigneren aan een teamlid. Je zou ook een gedeelde OneNote kunnen gebruiken, de mail daar naartoe sturen en een Outlook Task van maken, om die vervolgens in Outlook te assigneren. 

Taakbeheer – Planner

Op de telefoon wel, maar niet op de computer. 

Het is allemaal afhankelijk van jullie doel, maar nog meer van jullie creativiteit. Planner kan je op veel verschillende manieren gebruiken. 

Dit kan links bovenaan op de knop ‘Nieuw Plan’. Kies vervolgens of je een volledig nieuw plan wil maken, of een plan wil koppelen aan een bestaande Office365groep/SharePoint site.¬†

Eens je in jouw plan zit, kan je boven naast ‘planning’ op de drie puntjes klikken. Vervolgens kies je¬†’plan instellingen’ en kan je daar je plan verwijderen.¬†

Dit lukt voor Outlook 2016 en nieuwer. 

Er is geen tijdlijn in Planner. 

Alhoewel Planner al heel veel kan, zijn er nog een groot aantal zaken die je alleen in Project kan doen, zoals budgetbeheer. Daarom zou ik Planner nog geen vervanger noemen. 

Dat kan in de plan instellingen. 

Je kan de kalender in Planner sturen naar je outlook door op de drie puntjes te klikken en die optie te kiezen. In je outlook krijg je dan ook de agenda van je Plan te zien. Je kan er wel niets aan toevoegen. 

Dit gaat, maar niet out-of-the-box. Hiervoor zal je een flow moeten maken m.b.v. Power Automate. 

Neen, dat kan niet. 

Neen, dat gaat niet. Je kan enkel die drie gebruiken. 

Dat kan door op de drie puntjes te klikken en die optie te kiezen. 

Dat kan door op de drie puntjes te klikken naast de bucket. Kies daarna ‘verwijderen’.¬†

Dat kan zeker. Je kan bovenaan rechts op verschillende criteria gaan sorteren. Ook kan je labels toekennen aan taken om ook op die labels te sorteren. 

Dat kan, maar hiervoor moeten specifieke instellingen aangepast worden. 
HIER vind je meer informatie.

Helaas kan dit nog niet in Planner. 

Planner is gericht op samenwerking, maar kan ook perfect voor jezelf gebruikt worden. 

Neen, dat is niet mogelijk. 

Ja, maar iedereen met een Office365 licentie beschikt over planner. 

Je vindt die links bij ‘mijn taken’. Indien je het hebt aangezet, kan je die ook in¬†To¬†Do terugvinden.¬†

Planner vind je via de ‘wafel’ in de linker bovenhoek eens je bent aangemeld in je Office omgeving.¬†

Ze blijven¬†zichtbaar maar worden ‘ingeklapt’ onder ‘Voltooide weergeven’. Je kan dit uitklappen om ze opnieuw te bekijken of aan te passen.¬†

Een plan kan je¬†op verschillende manieren interpreteren. Je kan een plan aanmaken voor één project, of je kan een plan aanmaken voor meerdere kleine projectjes¬†door de buckets te gebruiken als projecten. Buckets zijn een soort van onderwerpen die je gaat maken. Elke bucket heeft onderliggen een aantal taken. Ik maak bijvoorbeeld een bucket ‘personeelsfeest’ en koppel daar taken aan voor de realisatie van het feest.¬†¬†

Neen, er wordt wel een SharePoint site aangemaakt en aan die site kan je een plan koppelen. 
Het gemakkelijkste is om in een kanaal in Teams een plan te koppelen via de tabbladen bovenaan. 

Taakbeheer – To Do

In dat geval neem je best contact op met jouw administrator. 

Dit kan je links onderaan in het menu. Geef je lijst een naam en duw op enter. 

Dit kan door je taak op die plaats aan te maken, of door een andere taak te openen en de optie ‘toevoegen aan mijn dag’ te selecteren.¬†

Gelukkig wel! Je kan een nieuwe takenlijst maken en delen met een collega. Op die manier heeft die toegang tot de taken en kan hij/zij, afhankelijk van de rechten die je hebt ingesteld, taken toevoegen of aanpassen. 

Neen, dat gaat niet. 

Neen, to do is voor je persoonlijke opvolging 

Dupliceren kan door een rechter muisklik te doen op de taak, en die te kopiëren. 
Verslepen gaat ook. 

Ja, bovenaan rechts heb je een aantal opties voor het sorteren van je taken. 

Je vindt het op volgende plaatsen:n

    n

  • Als onderdeel van Outlook online wanneer je Outlook online opent
  • n

  • Als aparte applicatie via de wafel nadat je bent aangemeld in je Office omgeving
  • n

  • Als Windows 10 app die je kunt downloaden via de Microsoft Store
  • n

  • Als mobiele app voor de telefoon.
  • n

Dit is een instelling die je eerst moet inschakelen in¬†To¬†Do.¬†Ga hiervoor naar het tandwiel rechts boven, kies ‘To¬†Do instellingen’ en¬†schakel onderaan ‘Planner’ in.¬†

To¬†Do kan gezien worden als een hub, waarin je alle taken uit Outlook, Planner en OneNote op één plaats kan terugvinden en opvolgen.¬†