Dat kan. Nadat een werknemer ontslag neemt en zijn account wordt gedeactiveerd kan je er voor kiezen om de documenten uit zijn/haar OneDrive te beheren. Je hebt hier als Administrator 30 dagen de tijd voor. Daarna zijn de documenten voor altijd verloren. Je vindt hier hoe je dat kan doen.
Hoeveel dagen heb ik vooraleer een document permanent wordt verwijderd?
Je hebt 93 dagen om documenten terug te zetten uit de prullenbak. Daarna worden ze voor altijd verwijderd.
Kan ik de verwijderde documenten terugzetten?
Jazeker. Selecteer het document in de prullenbak en klik boven op ’terugzetten’.
Waar vind ik de verwijderde documenten terug?
Je vindt ze in de prullenbak links in het menu.
Als ik een document gedeeld heb, kan ik later de bewerkrechten aanpassen naar leesrechten?
Ja, dat kan op dezelfde plaats als voor het stoppen met delen van het document. Ga hiervoor naar ‘gedeeld door mij’ onder ‘delen’, selecteer het document of mapje en klik op ’toegangen beheren’.
Kan ik het delen van een document op OneDrive stoppen?
Jazeker! Ga hiervoor naar ‘gedeeld door mij’ onder ‘delen’, selecteer het document of mapje en klik op ’toegangen beheren’. Daar kan je rechts ‘delen stoppen’ aanklikken om het delen te stoppen.
Over back-ups gesproken, wat is versiebeheer?
Het is zo dat telkens je een document aanpast, OneDrive een nieuwe versie maakt van het document. Op die manier kan je gemakkelijk naar een vorige versie terugkeren om wijzigingen ongedaan te maken. Je kan dit bereiken door een rechtermuisklik te doen op het document (niet op mappen) en te kiezen voor ‘versiegeschiedenis’. Elke document houdt tot 100 versies bij!
Kan je vanaf een andere computer ook aan je OneDrive?
Absoluut! Aangezien het in de cloud zit, kan je vanaf gelijk welk apparaat met internetverbinding aan jouw OneDrive.
Ik gebruik OneDrive ook als back-up, is dat oké?
Ja hoor, dat is prima.

