Microsoft OneNote FAQ

Tijdens onze Microsoft OneNote webinar behandelden we heel wat interessante vragen van OneNote gebruikers. We verzamelden ze allemaal voor jou op deze pagina.

Lees zeker ook onze tips en tricks: 10 OneNote functies die weinig mensen kennen

microsoft onenote faqs

OneNote – algemeen

Er zijn op dit moment vier verschillende versies in totaal:

  • OneNote online
  • OneNote App voor Windows 10
  • OneNote App voor mobiele toestellen
  • OneNote Desktop Client (OneNote 2016) 

Alhoewel alle versies goed werken, raden wij aan om de desktop client te gebruiken. 
Je kan die via volgende link downloaden: https://www.onenote.com/download 

De Desktop Client heeft een aantal functionaliteiten die nog niet beschikbaar zijn in de W10 App.  Synchronisatie van taken met Outlook is er ééntje van, net zoals de tags functionaliteiten en de screen clipping tool. 

OneNote voor de mac kan gedownload worden via volgende link: https://www.onenote.com/download .
Deze versie werkt meer zoals de W10 App-versie dan zoals de Desktop Client.

Absoluut! Een notitieblok is gewoon een soort bestand. De OneNote applicaties worden gebruikt om deze te openen en te bewerken. Het is net hetzelfde als een Word-document eerst in Word 2016 te bewerken en later in Word 2019. Het gaat allemaal. 

Absoluut. 

Je kan je notitieblok vergelijken met een boek. 
Een boek heeft hoofdstukken, en elk hoofdstuk heeft zijn eigen pagina’s. 
Een notitieblok heeft secties, en elke sectie heeft zijn eigen pagina’s. 
Het enige verschil is dat je in OneNote ook de secties kan gaan groeperen in een sectiegroep. 
Concreet: notitieblok -> sectiegroepen (optioneel) -> secties -> pagina’s

Out-of-the-box gaat dit niet. Maar je kan een handige plugin installeren die jou daar bij helpt.   Je vindt OneTastic hier: https://getonetastic.com/download 

Dit kan perfect en werkt net zoals bij Word: Bestand -> afdrukken. 

Word biedt veel meer mogelijkheden aan voor de opmaak van zakelijke documenten. 

Het kan, maar wordt niet aangeraden. Bij een computercrash zou je alles kunnen kwijt spelen. 

Persoonlijke notitieblokken sla je best op in OneDrive.  
Notitieblokken die door meerdere mensen worden gebruik sla je best op in SharePoint (Teams, Groepen, Intranet, etc.). 

Een notitieblok wordt NOOIT automatisch verwijderd. 

Navigeer naar de plaats waar deze is opgeslagen (Onedrive/SharePoint), selecteer je notitieblok en klik op verwijderen. 

Dit hebben we nog nooit meegemaakt, maar als het ooit zou gebeuren kan je vast versiebeheer gebruiken om deze te herstellen. 

Dat kan zonder probleem. 

Dat kan. 

Neen, dat gaat niet. 

Neen, tags die aangemaakt worden, worden op notitieblokniveau gemaakt. 

De ‘tags zoeken’-functie maakt het mogelijk om alle items met een specifieke tag snel terug te vinden. 

Dat kan en die optie vind je onder Invoegen -> paginasjablonen. 
Stijl je pagina naar wensen en klik onderaan op ‘opslaan als sjabloon’. 

Neen, sjablonen die aangemaakt worden, worden op notitieblokniveau gemaakt. 

Aangezien werknemer A’s account verdwijnt, verdwijnt zijn notitieblok ook en kan werknemer B er niet meer aan. Gelukkig kan IT de notitieblokken van werknemer A terug herstellen en ergens anders plaatsen om de data niet kwijt te spelen. 

OneNote – delen en samenwerken

Dat kan perfect. Ga naar ‘bestand’, klik op ‘delen’, geef de personen in met wie je wil delen, kies de rechten en klik op verzenden.  

Dat kan. Als je er rechter muisklik doet op een sectie of een pagina, kan je de link naar die sectie of pagina kopiëren. Deel die dan via mail of chat met iemand anders. 

Bij elke aanpassing staan de initialen van de collega’s die iets hebben aangepast. 

Pagina’s waarin iets werd aangepast zullen in het vet worden aangeduid. Net zoals ongelezen e-mails in Outlook. 

Synchronisatieproblemen kunnen optreden maar zijn naar onze ervaring zeer zeldzaam. Wanneer die optreden is het ook vaak heel gemakkelijk om ze op te lossen daar OneNote het exacte probleem aangeeft. 

Neen, het is geen bijlage. De inhoud van je OneNote pagina wordt letterlijk de inhoud van je e-mail. 

Je kan een persoonlijke notitieblok aanmaken die je vervolgens op je OneDrive opslaat. 
Enkel jij hebt dat toegang tot die OneNote en je kan gerust notities in je notitieblok plaatsen. 

Daar is OneNote perfect voor. Je kan het vervolgens koppelen aan een Teams-kanaal of delen met andere gebruikers. 

De knop ‘meeting details’ kan handig zijn om alle nodige info over de vergadering in je hoofding te steken. Je vindt die rechts, onder het startmenu. 

OneNote – integratie met Outlook en Teams

De wiki in Teams lijkt inderdaad sterk op de OneNote App voor W10, alleen is die nog iets beperkter daar je in de wiki over geen menu-items beschikt. 

Het gemakkelijkst is de titel van de meeting plus datum. VbDirectieoverleg 10-05-2020 
Maar daar zijn jullie volledig vrij in. 

Dat kan als je de ‘outlook task’-tags gebruikt. 

Neen, er is geen integratie met Planner. 

OneNote – bestanden

Dat kan door het bestand naar de pagina te verslepen. 

Dat kan op volgende manier: Invoegen -> bestandsafdruk. 

We raden aan om niet te veel documenten toe te voegen. Veel documenten betekent een groter notitieblok en dit kan leiden tot vertragingen. 

Foto’s zijn vaak veel kleiner dan documenten en vormen niet snel een probleem. 

Dat kan op volgende manier: Invoegen -> bestandsafdruk. 

We raden aan om niet te veel documenten toe te voegen. Veel documenten betekent een groter notitieblok en dit kan leiden tot vertragingen. 

Simpel, ga naar Invoegen en gebruik de respectievelijke knoppen voor foto’s en video’s. 

Load More

Lees zeker ook onze tips en tricks: 10 OneNote functies die weinig mensen kennen

Het antwoord op je vraag toch niet gevonden? Stuur deze gerust door naar info@techne.be. Onze social media pagina’s met heel wat tips en tricks vind je hier: Facebook, Twitter en LinkedIn.